قبل از انتخاب رنگ کابینت ؛ حتمـــــــــا بخوانید!

 در انتخاب کابینت آشپزخانه، المان‌های زیادی را باید مدنظر قرار داد. یکی از آن‌ها، رنگ کابینت است. شاید تا چند سال پیش که معماری داخلی و دکوراسیون اهمیت چندان زیادی پیدا نکرده بود، کسی انتخاب رنگ برای ساخت کابینت را زیاد مهم نمی‌دانست.

متاسفانه در ایران، افراد برای داشتن کابینت‌های رنگی ریسک نمی‌کنند و رایج‌ترین رنگی که در ساخت کابینت‌های آشپزخانه به‌کار گرفته می‌شود، قهوه‌ای یا سفید یا نهایتا مشکی است.اما‌ شما باید آگاه به مزایا و معایب رنگ انتخابی خود باشید ! برای مثال رنگ سفید :

همانطور که میدانید : افراد در طراحی کابینت آشپزخانه خود از رنگ سفید به وفور استفاده می کنند. این رنگ دارای مزایای بسیاری است. با انتخاب این رنگ آشپزخانه همیشه بهداشتی و تمیز به نظر می رسد،از آنجایی که امروزه آشپزخانه اکثر خانه ها باز (open) است، در واقع آشپزخانه شما فقط آشپزخانه نیست بلکه بخشی از دکوراسیون خانه شما هم محسوب می شود پس پیشنهاد می کنم یک رنگ گرم را جایگزین رنگ سفید برای کابینت ها کنید اما اگر اسرار به رنگ سفید دارید و از رنگ های تیره خسته شدید، درب و بدنه کابینت ها می توانند سفید باشند ولی متریال استفاده شده برای روی کانترها باید از جنسی شبیه چوب و رنگ گرم باشد. 

اما برای استفاده از رنگ سفید حتما به این نکته توجه کنید که ایجاد رنگ های متضاد با سفید باعث طراحی نمای زیباتر و دکوراسیون مدرن تری در خانه ی شما می شود. در ادامه چند مدل آشپزخانه کوچک به رنگ سفید را مشاهده خواهید کرد.  اولین نکته درباره ی داشتن کابینت سفید، تمیز کردن مدام آشپزخانه است. رنگ سفید به راحتی کثیف می شود، زیرا این رنگ روشن تر از تمامی رنگ های دیگر بوده و لکه های کوچک مانند کچاپ، شربت، روغن و دیگر موارد به آسانی نمایان می شوند. تنها راه حل این است که آن را به صورت دوره ای تمیز کنید برای اینکار باید سفید کننده را نیز به سایر موارد شوینده در سبدخرید اضافه نمایید.

اگر وقت زیادی برای تمیز کردن آشپرخانه ندارید رنگ دیگری برای کابینت آشپزخانه انتخاب کنید. اگر مواد رنگی مانند سس کچاپ بر روی کابینتهای شما بریزد باید سریعا آن را تمیز کنید زیرا ممکن است مانند لباس های سفید تغییر رنگ داده و هیچگاه لکه ی به جا مانده پاک نشود. در مقابل این عیب کابینت های سفید می تواند زمان زیادی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد بدون اینکه تغییر رنگ دهند. اما بسیاری از کابینتهای رنگی این مزیت را ندارند. 

در ادامه به چند اصل مهم در این زمینه پرداخته و پرطرفدارترین رنگ کابینت آشپزخانه میپردازیم.   

رنگ کابینت بر اساس سبک دکوراسیون: 

امروزه فضای داخلی آشپزخانه کاملاً در دید می‌باشد و باید تناسب خوبی در سبک دکوراسیون با نوع و رنگ کابینت آشپزخانه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر فضای داخلی منزل دارای سبک کلاسیک می باشد، کابینت کلاسیک قهوه ای و تیره می تواند تناسب خوبی را ایجاد کند. 

کابینت مشکی سفید  دقت در انتخاب رنگ بر اساس فضای آشپزخانه: 

با توجه به اینکه در زندگی عصر حاضر اغلب افراد با مشکل کمبود فضا در آپارتمان مواجه می باشند، لذا باید رنگ هایی را برای کابینت و سایر وسایل موجود در آشپزخانه انتخاب کرد که این محیط را روشن تر و بزرگتر جلوه دهد!  

 تاثیر روانشناسی رنگ: 

تمام طراحان دکوراسیون به این مسئله توجه داشته و پیشنهاد می کنند تا قبل از انتخاب هر وسیله به اثرات جانبی رنگ آنها بر روحیات افراد حاضر در آن محیط توجه شود. به عنوان مثال، با انتخاب رنگ کابینت سفید آشپزخانه در واقع تمیزی و آرامش را به محیط دعوت می کنید و با انتخاب رنگ های قرمز و نارنجی نوعی تحرک را در افراد القا می کنید که باعث میشود افراد نتوانند زمان زیادی در آشپزخانه حضور داشته باشند و سعی در ترک محیط دارند. 

استفاده از رنگ های ترکیبی: 

می توان برای زیباتر شدن محیط داخلی آشپزخانه از ترکیب رنگ های بسیار زیبا استفاده نمود. البته توجه داشته باشید که صرفا استفاده از دو رنگ به معنای زیباتر شدن نیست، بلکه باید کاملا با هم متناسب باشند. به عنوان مثال، استفاده از دو رنگ کاملا متضاد می تواند جلوه خوبی در محیط ایجاد کند.  

 توجه به رنگ ها و ترکیب رنگی های به روز و ترند

 مثلا بادانستن رنگ کابینت ترند سال میتوانید آشپزخانه ای به روز و مدرن داشته باشید! پس حتما پیشنهاد میکنم با مشاوره و مطالعه مطابق آن رنگ کابینت آشپزخانه خود را انتخاب کنید . 

  دقت در تناسب رنگ با مدل و نوع کابینت: 

برای مثال : از ترکیب رنگهای مناسب برای سبک کلاسیک می توان به قهوه ای تیره و فندوقی اشاره نمود که برای حفظ زیبایی سبک کار، در اغلب مواقع کمدها و جزیره را با رنگ متفاوت از سایر بخش ها طراحی و تولید میشود. 

مدل کابینت مشکی دکوراسیون

  همچنین:   

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه بستگی به موارد زیادی داره برای مثال رنگ وسایل آشپزخانه، رنگ کف و کاشی ها یا اینکه کابینت یک رنگ باشه یا دو رنگ.   پیشنهاد می شود به تاثیرگذاری رنگ کابینت توجه کنید و حتما پس از مشاوره با کارشناسان رنگ و مدل کار خودتون رو انتخاب کنید!

کابینت مشکی ۲۰۲۱

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اهمیت رنگ کابینت بر جلوه و زیبایی دکوراسیون آشپزخانه

کابینت مشکی